lördag 14 september 2013

Stockholm Halvmarathon - The uncut story

Så hur blev man ägare till den här konstiga men ganska roliga t-shirten?! Till att börja med så har jag lyckats få med mig 0 ombyte, så då måste man köpa en t-shirt efter loppen. Hade att välja på en med motivet "jag älskar Stockholm" med ett stort rött hjärta/löpare på eller den här. Det blev den här!


Ok, vi hoppar snabbt över till innan start, nervös som vanligt och med sjukdomsnoja sen ett par dagar. I fållan råder en spänd förväntan och jag hänger mest på kravallstaketet och försöker få tiden att gå. Spanar efter en löparkompis men ingen jag känner igen finns i närområdet. Men där långt borta ser jag en jag känner, farthållare Jerry som har en 1:40 vimpel.
Ska jag försöka springa ikapp honom månntro? Jag testar och kryssar mig fram i rask fart.
Morsar och småpratar tills att han plötsligt stannar för vätska. Tar ett snabbt beslut att springa på och se hur länge jag kan hålla honom bakom mig.
Lämnar bekvämlighetszonen och trycker upp farten lite till. 
 
Jädrans det här går lite för fort o jag landar på 46min på milen. Nu börjar kilometrarna att kännas och jag känner flåset i nacken från farthållarna. Speciellt märks det när en speaker hojtar bakom mig "o här kommer de pigga 1:40 löparna i en stor grupp"! Jaha, och vid 12 k sprang Jerry förbi i oförtrutet tempo. Men så länge jag kan ha de inom synhåll kanske jag klarar sub 1:45.
 
Börjar bli riktigt tungt nu men jag biter i och försöker tänka på andning, löpsteg och hålla axlarna avslappnade. Nu börjar t o m plan mark bli jobbig. Å så kommer den där lilla pigga tjejen igen för sjuttioelfte gången och springer om mig, envis rackare!:) Nu börjar jag få klocknoja då jag inte har riktigt koll på tiden, räknar och räknar km-tider, "om och om igen"(Pelle Almgren hit på 90-talet:) 
Nu är det bara att inte sacka ihop, för visst ska jag kunna hålla ca 5min/km sista 3 km?!? eller?
 
Där är slottet o jag tänker en tanke om min högvakt där för typ 36 år sen! Det var en svinkall natt med ensamma steg på borggården.......nä hallå! vakna upp nu o ta dig i mål för tusan. 
Av med solglasögonen, sträck ut stegen, räta på ryggen och le mot publiken som om jag var ute på en liten joggingtur, hihi luring.
 
Grymt nöjd med tiden 1:42:23 och slänger i mig kaffe, bulle, vatten, återhämtningsdryck, choklad, nötter och russin av bara farten, på väg till massagetältet. 
Ja just det inget ombyte:( men en fulsnygg t- shirt för en hundring är ju faktiskt helt toppen trots texten.
Sthlm Maran 2014, here I come;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar